Mustafa OKULLU
Köşe Yazarı
Mustafa OKULLU
 

KUR'AN VE HADİSLERDE TEMİZLİK

Dinimiz manevi temizliğe verdiği önem kadar maddi temizliğe de önem vermiştir.Dini tabirle maddi temizliğe " Teharet" denmektedir. . Tahâret lügatta; pislikleri terk etme ve onlardan uzak durma mânâsına gelir. Istılahî anlamı ise; namaza engel olan hades (mânevî kir) ve necâsetten (maddî kir) temizlenme anlamına gelmektedir.  Taharet, namazla olan ilgisinden dolayı, değişik şekilleriyle Kur ânı Kerim de 31 yerde geçmektedir. Pisliklerden temizlenme,ile ilgili ayetler  yaklaşık olarak bunların yarısını teşkil etmektedir. Meselâ; ...ve elbiseni temizle. (Müddessir/74: 4); Allah, tevbe edenleri ve temizlenenleri sever. (Bakara/2: 222); Eğer cünüp iseniz, tam temizlenin (gusül abdesti alın.) (Mâide/5: 6); Âdet hâlinde kadınlardan çekilin, temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. (Bakara/2: 222) Hz. Peygamber in (s.a.s.)  hadislerinde de  temizlikle ilgili pek çok sözleri vardır.  görebiliriz. Meselâ; Temizlik, imanın yarısıdır. şeklindedir (Müslim, taharet 1).  Kur ânı Kerim de temizlikten bahsedilen yerlerde, sadece maddî pisliklerden temizlenme mânâsı kastedilmemiştir. Aynı zamanda;. kalp temizliği mânâsındaki temizlikten şöyle bahsedilmiştir: ... bu hem sizin kalbleriniz, hem de onların kalbleri için daha temizdir. (Ahzâb/33: 53); başka bir ayette ise . fuhuş ve zinadan temizlik: ... Lût âilesini şehrinizden çıkarın. Çünkü onlar, temiz kalmak isteyen (zina ve fuhuş yapmayan) kimselerdir. (Neml/27: 56); başka bir ayette  malın haramla kirlenmemesi için temizlik: Onların mallarından, kendilerini temizleyeceğin ve yücelteceğin bir sadaka al. (Tevbe/9: 103), diğer bir ayette ise  putlara tapma ve yalan pisliğinden temizlik örneğini görüyoruz: Ey peygamber! Ağızlarıyla inandık dedikleri hâlde, kalpleri inanmamış olanlardan küfürde yarış edenler seni üzmesin. Yahûdiler arasında da yalana kulak veren, sana gelmemiş olan bir kavme kulak verenler vardır. Kelimeleri konuldukları yerlerden çıkarıp tahrif ederler. ‘Eğer size bu verilirse alın, bu verilmezse sakının! derler. Allah birini şaşırtmak isterse, sen onun için Allah a karşı hiç bir şey yapamazsın. Onlar öyle kimselerdir ki Allah, onların kalblerini temizlemek istememiştir. Onlar için dünyada rezillik var ve yine onlar için âhirette de büyük bir azap vardır. (Mâide/5: 41) gibi âyetlerde temizlikten de bahsedilmiştir.  Ayrıca tahâret kelimesi; bütün bedenin, elbisenin, mekânın ve suyun temizliğini de ihtiva etmektedir.  Beden Temizliği  İslâm dini, temizliği imanın (kemal) şartlarından biri kılmıştır. İbadetlerin kabul edilmesinin ilk şartı, maddî ve mânevî temizlik olduğu gibi, imanda kemalin şartı da temizliktir. Hz. Peygamber (s.a.s.) bir hadîslerinde Temizlik imanın yarısıdır. (Müslim, taharet 1) buyururlar. Burada ehemmiyeti belirtilen temizlik mutlaktır. Yani hem maddî, hem mânevî temizlikler buna dahildir (Canan, 66). Beden temizliği de ikiye ayrılır: Necâsetten tahâret (maddî temizlik), hadesten tahâret (mânevî temizlik). Hadesten temizlik de büyük ve küçük olmak üzere ikiye ayrılır.  a. Büyük hades, guslü gerektiren cünüplük: Ey inananlar, sarhoşken namaza yaklaşmayın ki ne dediğinizi bilesiniz. Yolculuk dışında, cünüp iken de yıkanıncaya kadar (namaza yaklaşmayın. (Nisâ/4: 43); hayz (kadınların aybaşı hâli) ve nifâs: Sana âdet görmeden soruyorlar. De ki: ‘O eziyettir. Âdet hâlinde kadınlardan çekilin, temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. (Bakara/2: 222) b. Küçük hades ise; namaz için alınan abdesti gerektiren bevletme, büyük tuvaletini yapma ve abdesti bozan diğer şeylerdir. Ebû Hüreyre den rivâyet edilen bir hadîsi şerifte, Hz. Peygamber (s.a.s.): Allah, sizden birinizin, tekrar abdest alana kadar bozulmuş abdest ile kıldığı namazı kabul etmez. (Buhari, hiyel 2) buyurmuşlardır.  Necâset ise, insanın bedenine, elbisesine ve namaz kılacağı yere bulaşan maddî pislik demektir.  limlerin çoğuna göre, namazın sıhhatli olabilmesi için bu pisliğin giderilmesi şarttır.  Tıbbî yönden baktığımızda istincânın (idrar ve büyük abdestten sonraki temizlik) beden temizliğinde çok büyük bir rolü vardır. İdrar ve büyük abdestten sonraki temizlik sıhhî açıdan çok önemlidir. Meselâ idrar, zehirli bir çok kimyevî madde ihtiva etmektedir. Ayrıca içinde mikroplar da bulunmaktadır.  Büyük abdest pisliği ise; bunun bir gramında milyonlarca mikrop vardır. Bu pisliğin içinde tifo ve dizanteri mikropları da bulunmaktadır. Manchester Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde okutulan derslerde ispat edildiğine göre bu mikroplar, tuvalet kağıdı ile temizlik yapılırken sekiz kat kağıttan geçip insanın elini pisletmektedir. Dolayısıyla, tuvaletteki temizlik için en ideal olan sudur. Cumanız mübarek olsun.Kutsal belde Mekke den tüm müslümanlara selam olsun.  
Ekleme Tarihi: 18 Şubat 2016 - Perşembe

KUR'AN VE HADİSLERDE TEMİZLİK

Dinimiz manevi temizliğe verdiği önem kadar maddi temizliğe de önem vermiştir.Dini tabirle maddi temizliğe " Teharet" denmektedir.

. Tahâret lügatta; pislikleri terk etme ve onlardan uzak durma mânâsına gelir. Istılahî anlamı ise; namaza engel olan hades (mânevî kir) ve necâsetten (maddî kir) temizlenme anlamına gelmektedir. 

Taharet, namazla olan ilgisinden dolayı, değişik şekilleriyle Kur ânı Kerim de 31 yerde geçmektedir. Pisliklerden temizlenme,ile ilgili ayetler  yaklaşık olarak bunların yarısını teşkil etmektedir. Meselâ; ...ve elbiseni temizle. (Müddessir/74: 4); Allah, tevbe edenleri ve temizlenenleri sever. (Bakara/2: 222); Eğer cünüp iseniz, tam temizlenin (gusül abdesti alın.) (Mâide/5: 6); Âdet hâlinde kadınlardan çekilin, temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. (Bakara/2: 222)

Hz. Peygamber in (s.a.s.)  hadislerinde de  temizlikle ilgili pek çok sözleri vardır.  görebiliriz. Meselâ; Temizlik, imanın yarısıdır. şeklindedir (Müslim, taharet 1). 
Kur ânı Kerim de temizlikten bahsedilen yerlerde, sadece maddî pisliklerden temizlenme mânâsı kastedilmemiştir. Aynı zamanda;. kalp temizliği mânâsındaki temizlikten şöyle bahsedilmiştir: ... bu hem sizin kalbleriniz, hem de onların kalbleri için daha temizdir. (Ahzâb/33: 53);

başka bir ayette ise . fuhuş ve zinadan temizlik: ... Lût âilesini şehrinizden çıkarın. Çünkü onlar, temiz kalmak isteyen (zina ve fuhuş yapmayan) kimselerdir. (Neml/27: 56);

başka bir ayette  malın haramla kirlenmemesi için temizlik: Onların mallarından, kendilerini temizleyeceğin ve yücelteceğin bir sadaka al. (Tevbe/9: 103),

diğer bir ayette ise  putlara tapma ve yalan pisliğinden temizlik örneğini görüyoruz: Ey peygamber! Ağızlarıyla inandık dedikleri hâlde, kalpleri inanmamış olanlardan küfürde yarış edenler seni üzmesin. Yahûdiler arasında da yalana kulak veren, sana gelmemiş olan bir kavme kulak verenler vardır. Kelimeleri konuldukları yerlerden çıkarıp tahrif ederler. ‘Eğer size bu verilirse alın, bu verilmezse sakının! derler. Allah birini şaşırtmak isterse, sen onun için Allah a karşı hiç bir şey yapamazsın. Onlar öyle kimselerdir ki Allah, onların kalblerini temizlemek istememiştir. Onlar için dünyada rezillik var ve yine onlar için âhirette de büyük bir azap vardır. (Mâide/5: 41) gibi âyetlerde temizlikten de bahsedilmiştir. 

Ayrıca tahâret kelimesi; bütün bedenin, elbisenin, mekânın ve suyun temizliğini de ihtiva etmektedir. 


Beden Temizliği 

İslâm dini, temizliği imanın (kemal) şartlarından biri kılmıştır. İbadetlerin kabul edilmesinin ilk şartı, maddî ve mânevî temizlik olduğu gibi, imanda kemalin şartı da temizliktir. Hz. Peygamber (s.a.s.) bir hadîslerinde Temizlik imanın yarısıdır. (Müslim, taharet 1) buyururlar. Burada ehemmiyeti belirtilen temizlik mutlaktır. Yani hem maddî, hem mânevî temizlikler buna dahildir (Canan, 66).

Beden temizliği de ikiye ayrılır: Necâsetten tahâret (maddî temizlik), hadesten tahâret (mânevî temizlik).

Hadesten temizlik de büyük ve küçük olmak üzere ikiye ayrılır. 

a. Büyük hades, guslü gerektiren cünüplük: Ey inananlar, sarhoşken namaza yaklaşmayın ki ne dediğinizi bilesiniz. Yolculuk dışında, cünüp iken de yıkanıncaya kadar (namaza yaklaşmayın. (Nisâ/4: 43); hayz (kadınların aybaşı hâli) ve nifâs: Sana âdet görmeden soruyorlar. De ki: ‘O eziyettir. Âdet hâlinde kadınlardan çekilin, temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. (Bakara/2: 222)

b. Küçük hades ise; namaz için alınan abdesti gerektiren bevletme, büyük tuvaletini yapma ve abdesti bozan diğer şeylerdir. Ebû Hüreyre den rivâyet edilen bir hadîsi şerifte, Hz. Peygamber (s.a.s.): Allah, sizden birinizin, tekrar abdest alana kadar bozulmuş abdest ile kıldığı namazı kabul etmez. (Buhari, hiyel 2) buyurmuşlardır. 

Necâset ise, insanın bedenine, elbisesine ve namaz kılacağı yere bulaşan maddî pislik demektir. Â limlerin çoğuna göre, namazın sıhhatli olabilmesi için bu pisliğin giderilmesi şarttır. 

Tıbbî yönden baktığımızda istincânın (idrar ve büyük abdestten sonraki temizlik) beden temizliğinde çok büyük bir rolü vardır. İdrar ve büyük abdestten sonraki temizlik sıhhî açıdan çok önemlidir. Meselâ idrar, zehirli bir çok kimyevî madde ihtiva etmektedir. Ayrıca içinde mikroplar da bulunmaktadır. 

Büyük abdest pisliği ise; bunun bir gramında milyonlarca mikrop vardır. Bu pisliğin içinde tifo ve dizanteri mikropları da bulunmaktadır. Manchester Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde okutulan derslerde ispat edildiğine göre bu mikroplar, tuvalet kağıdı ile temizlik yapılırken sekiz kat kağıttan geçip insanın elini pisletmektedir. Dolayısıyla, tuvaletteki temizlik için en ideal olan sudur.

Cumanız mübarek olsun.Kutsal belde Mekke den tüm müslümanlara selam olsun.












































 

Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yenigolcuk.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.