LASTİK İŞ

FAİZLİ KREDİ KULLANILARAK KURBAN KESİLMEZ !

Gölcük 18.09.2014 - 10:00, Güncelleme: 31.05.2021 - 18:15
 

FAİZLİ KREDİ KULLANILARAK KURBAN KESİLMEZ !

Kocaeli İl Müftüsü Mehmet Sönmezoğlu, Kurban Bayramı’nın yaklaştığı şu günlerde kimlerin kurban kesmesi gerektiği, kurbanlık hayvanlarda aranan şartlar konularda bir açıklamada bulundu. Sönmezoğlu yaptığı açıklamada, maddî durumu iyi olmayan kişinin bankalardan faizle kredi alarak kurban kesmemesinin daha uygun olacağını belirtti.

İl Müftüsü Sönmezoğlu’nun açıklaması şöyle; “Bilindiği gibi; akıllı, ergen, dinen zengin sayılan ve mukim olan her Müslüman kurban kesmekle yükümlüdür. Buna göre; yolcu (seferî) olan kimse kurban kesmekle mükellef değildir. Ancak kesmesi halinde sevap kazanır. Sefer halinde iken kurban kesmeyip de bayram günlerinde memleketlerine dönenlerin kurban kesmeleri gerekir. Borçlu kimse borcu ile asli ihtiyaçlarını çıktıktan sonra nisap miktarı malı kalıyorsa kurban keser, kalmıyorsa kurban kesmesi gerekmez. Borçlanarak kurban kesilebilir. Fakat maddî durumu iyi olmayan kişinin bankalardan faizle kredi alarak kurban kesmemesi daha uygundur. Kurbanlık hayvanın bedeli vadeli veya taksitli olarak verilebileceği gibi kredi kartıyla da ödenebilir. Ancak taksit yapma karşılığında bankaya ilave bir ücret ödemek suretiyle veya kredi kartı borcunu geç ödeyerek faizli işleme düşmemek gerekir. Bir aile içinde karı, koca ve çocuklardan her birinin malı ayrı ayrı dinen zengin sayılan her biri, kurban bayramında da Hanefîlere göre kurban kesmekle yükümlüdürler. Şâfiîlere göre ise, aileden birisinin kurban kesmesi hepsi için yeterlidir. Kurban ibadeti ancak kurban olacak hayvanın usulüne uygun olarak kesilmesiyle yerine getirilebilir. Bu nedenle kesme olmadan hayvanı sadaka olarak bir kişiye vermek yahut bedelini yoksullara ya da yardım kuruluşlarına vermek suretiyle kurban ibadeti yerine getirilmiş olmaz. Kurban; koyun, keçi, sığır, manda ve deveden olur. Bunlardan devenin 5, sığır ile mandanın 2,  koyun ile keçinin de bir yaşını doldurmuş olmaları gerekir. Ancak koyunlar 6 ayı tamamladıklarında bir yaşını doldurmuş gibi gösterişli olurlarsa bunlar da kurban edilebilir. İki yaşını bitirmeyen ancak kapak atmış olan sığır cinsi hayvanların kurban edilmeleri caiz olmaz. İki yaşını bitirdikleri kesin olarak bilinen büyükbaş hayvanların kapak atmamaları kurban olmalarına engel olmaz. Sığır, manda ve deve yedi kişiye kadar ortaklaşa kurban edilebilir. Büyükbaş hayvana, alındıktan sonra yedi kişiyi geçmemek kaydıyla başkaları da ortak edilebilir. Bunun için bütün ortakların razı olması gerekir. Fakat bu konuda Ebû Hanîfe’den aksi yönde bir görüş de rivayet edilmiştir. Bu bakımdan kurbanlık hayvan alınırken ortakların kesin olarak belirlenmesi daha iyi olur. Ortakların her birinin ibadet niyetiyle katılmış olması kaydıyla bir kısmı udhiyye, diğer bir kısmı ise adak, akika, nafile kurbanı olarak niyet edebilirler. Fakat sadece et elde etme veya sahih olmayan başka bir niyetle iştirak edilmesi durumunda diğerlerinin kurbanını da geçersiz kılar. Kurbanlık hayvanların kurbana mani olacak şekilde kusurlu olmamasına dikkat edilmelidir. İki veya bir gözü kör olan, kemiklerinde ilik kalmayacak derecede zayıflamış olan, kesim yerine yürüyerek gidemeyecek kadar topal olan, kulağının ve kuyruğunun üçte birinden fazlası kopmuş olan, dişlerinin yarıdan fazlası dökülmüş olan, boynuzlarının biri veya ikisi kökünden kırılmış olan, ölüm derecesinde hasta olan hayvanlar kurban edilemez. Ancak boynuzsuz veya boynuzu biraz kırılmış, dişlerinden birazı dökülmüş ve burulmuş hayvanların kurban edilmeleri caizdir. Kurbanlık hayvan kilo birim fiyatı belirlenmek suretiyle canlı olarak tartılıp alınıp-satılabilir. Ayrıca, kesildikten sonra eti tartılarak parasının ödenmesi yoluyla da alım-satım olabilir. Kurban niyetiyle alınan hayvan kesilmeden önce ölürse, zengin kimsenin tekrar kurbanlık satın alması gerekir, fakir için gerekmez. Kurban olarak alınan bir hayvanın kesim öncesinde sütünden ve yününden yararlanmak uygun değildir. Ancak bir kimse, kendi besleyip büyüttüğü bir hayvanı kurban edeceğine karar verse; bu hayvanın gücünden şayet dişi ise sütünden de yararlanabilir. Bir kimsenin kurbanını kendisi kesebileceği gibi, vekâlet yoluyla başkasına da kestirebilir. Kişi, kendi adına kurbanını satın alıp kesmek üzere güvendiği bir şahsı yahut özel veya resmi bir kuruluşu vekil tayin edebilir. Diyanet İşleri Başkanlığımız, Türkiye Diyanet Vakfı ile birlikte “Kurbanlarımız Kardeşlik İçin” parolasıyla “Vekalet Kurban Kesimi” kampanyası düzenlemiştir. Yurt içi kurban bedeli 575 TL. yurt dışı bedeli ise 400 TL.dir. Kurbanını vekaleten kestirmek isteyen vatandaşların belirtilen kurban bedellerini ilgili banka şubelerine 03 Ekim 2014 tarihine kadar yatırmaları gerekmektedir.”
Kocaeli İl Müftüsü Mehmet Sönmezoğlu, Kurban Bayramı’nın yaklaştığı şu günlerde kimlerin kurban kesmesi gerektiği, kurbanlık hayvanlarda aranan şartlar konularda bir açıklamada bulundu. Sönmezoğlu yaptığı açıklamada, maddî durumu iyi olmayan kişinin bankalardan faizle kredi alarak kurban kesmemesinin daha uygun olacağını belirtti.

İl Müftüsü Sönmezoğlu’nun açıklaması şöyle; “Bilindiği gibi; akıllı, ergen, dinen zengin sayılan ve mukim olan her Müslüman kurban kesmekle yükümlüdür. Buna göre; yolcu (seferî) olan kimse kurban kesmekle mükellef değildir. Ancak kesmesi halinde sevap kazanır. Sefer halinde iken kurban kesmeyip de bayram günlerinde memleketlerine dönenlerin kurban kesmeleri gerekir.

Borçlu kimse borcu ile asli ihtiyaçlarını çıktıktan sonra nisap miktarı malı kalıyorsa kurban keser, kalmıyorsa kurban kesmesi gerekmez. Borçlanarak kurban kesilebilir. Fakat maddî durumu iyi olmayan kişinin bankalardan faizle kredi alarak kurban kesmemesi daha uygundur.

Kurbanlık hayvanın bedeli vadeli veya taksitli olarak verilebileceği gibi kredi kartıyla da ödenebilir. Ancak taksit yapma karşılığında bankaya ilave bir ücret ödemek suretiyle veya kredi kartı borcunu geç ödeyerek faizli işleme düşmemek gerekir.

Bir aile içinde karı, koca ve çocuklardan her birinin malı ayrı ayrı dinen zengin sayılan her biri, kurban bayramında da Hanefîlere göre kurban kesmekle yükümlüdürler. Şâfiîlere göre ise, aileden birisinin kurban kesmesi hepsi için yeterlidir.

Kurban ibadeti ancak kurban olacak hayvanın usulüne uygun olarak kesilmesiyle yerine getirilebilir. Bu nedenle kesme olmadan hayvanı sadaka olarak bir kişiye vermek yahut bedelini yoksullara ya da yardım kuruluşlarına vermek suretiyle kurban ibadeti yerine getirilmiş olmaz.

Kurban; koyun, keçi, sığır, manda ve deveden olur. Bunlardan devenin 5, sığır ile mandanın 2,  koyun ile keçinin de bir yaşını doldurmuş olmaları gerekir. Ancak koyunlar 6 ayı tamamladıklarında bir yaşını doldurmuş gibi gösterişli olurlarsa bunlar da kurban edilebilir.

İki yaşını bitirmeyen ancak kapak atmış olan sığır cinsi hayvanların kurban edilmeleri caiz olmaz. İki yaşını bitirdikleri kesin olarak bilinen büyükbaş hayvanların kapak atmamaları kurban olmalarına engel olmaz.

Sığır, manda ve deve yedi kişiye kadar ortaklaşa kurban edilebilir. Büyükbaş hayvana, alındıktan sonra yedi kişiyi geçmemek kaydıyla başkaları da ortak edilebilir. Bunun için bütün ortakların razı olması gerekir. Fakat bu konuda Ebû Hanîfe’den aksi yönde bir görüş de rivayet edilmiştir. Bu bakımdan kurbanlık hayvan alınırken ortakların kesin olarak belirlenmesi daha iyi olur. Ortakların her birinin ibadet niyetiyle katılmış olması kaydıyla bir kısmı udhiyye, diğer bir kısmı ise adak, akika, nafile kurbanı olarak niyet edebilirler. Fakat sadece et elde etme veya sahih olmayan başka bir niyetle iştirak edilmesi durumunda diğerlerinin kurbanını da geçersiz kılar.

Kurbanlık hayvanların kurbana mani olacak şekilde kusurlu olmamasına dikkat edilmelidir. İki veya bir gözü kör olan, kemiklerinde ilik kalmayacak derecede zayıflamış olan, kesim yerine yürüyerek gidemeyecek kadar topal olan, kulağının ve kuyruğunun üçte birinden fazlası kopmuş olan, dişlerinin yarıdan fazlası dökülmüş olan, boynuzlarının biri veya ikisi kökünden kırılmış olan, ölüm derecesinde hasta olan hayvanlar kurban edilemez. Ancak boynuzsuz veya boynuzu biraz kırılmış, dişlerinden birazı dökülmüş ve burulmuş hayvanların kurban edilmeleri caizdir.

Kurbanlık hayvan kilo birim fiyatı belirlenmek suretiyle canlı olarak tartılıp alınıp-satılabilir. Ayrıca, kesildikten sonra eti tartılarak parasının ödenmesi yoluyla da alım-satım olabilir.

Kurban niyetiyle alınan hayvan kesilmeden önce ölürse, zengin kimsenin tekrar kurbanlık satın alması gerekir, fakir için gerekmez.

Kurban olarak alınan bir hayvanın kesim öncesinde sütünden ve yününden yararlanmak uygun değildir. Ancak bir kimse, kendi besleyip büyüttüğü bir hayvanı kurban edeceğine karar verse; bu hayvanın gücünden şayet dişi ise sütünden de yararlanabilir.

Bir kimsenin kurbanını kendisi kesebileceği gibi, vekâlet yoluyla başkasına da kestirebilir. Kişi, kendi adına kurbanını satın alıp kesmek üzere güvendiği bir şahsı yahut özel veya resmi bir kuruluşu vekil tayin edebilir.

Diyanet İşleri Başkanlığımız, Türkiye Diyanet Vakfı ile birlikte “Kurbanlarımız Kardeşlik İçin” parolasıyla “Vekalet Kurban Kesimi” kampanyası düzenlemiştir. Yurt içi kurban bedeli 575 TL. yurt dışı bedeli ise 400 TL.dir. Kurbanını vekaleten kestirmek isteyen vatandaşların belirtilen kurban bedellerini ilgili banka şubelerine 03 Ekim 2014 tarihine kadar yatırmaları gerekmektedir.”

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yenigolcuk.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.